Korrekt ergonomi på arbejdspladsen – er det så vigtigt?
I mange år har ordet ’Ergonomi’ fyldt på arbejdspladsen – både i virksomheden og på hjemmekontoret. En stor del af ergonomien handler om, at vi skal indrette vores arbejdsplads, så vi har ergonomisk korrekte arbejdsstillinger, enten siddende eller stående, for at undgå smerte.
I kontrast til denne tankegang tyder det heldigvis på, at der ikke findes korrekte eller forkerte arbejdsstillinger, bevægelser eller kropsholdninger. Det er derfor ikke kun selve sidestillingen, der er afgørende for, om du oplever smerter eller gener, men derimod doseringen af stillingen.
Ergonomi på arbejdspladsen = Den næste stilling er den bedste stilling
Den næste stilling er den bedste stilling. I sammen hæng med det tidligere afsnit, så betyder det naturligvis at forskellige dele af kroppen kan holde til forskellige doser af belastning. Der findes ikke en rigtig liggende, stående eller siddendene stilling, som ikke bliver træls og giver smerter i længden. Når der ikke er en rigtig stilling, så er der heller ikke en forkert stilling. Derfor handler det om dosis, hvor ofte, hvor længe eller hvor hårdt udsætter kroppen for belasting i en enkelte stillinger.
Vi ved også alle mennesker er forskellige både i kropbygning, vaner og statur, og det er derfor kun dig selv, der kan mærke, hvordan du sidder bedst.
3 gode råd om ergonomi på arbejdspladsen
1) Skift stilling ofte – så doseringen af den enkelte stillinger mindskes
2) DU kan mærke hvordan du sidder bedst – lad ikke andre bestemme, hvordan du skal sidde på din arbejdsplads.
3) Oplever du længerevarende smerter eller gener, og synes det relaterer sig til din arbejdsplads. Så tag fat i en behandler, som gør mere end at justere din stol og skærm.
Leave A Comment